onsdag, desember 13, 2006

Sugen på et råttent hus


Jeg har siden jeg flyttet hjem til Arendal sett på forskjellige bopeler som har vært til salgs, vært på noen visninger og sett mye på finn.no. Det har vært noe som har vært av en viss interesse, men de har blitt solgt så fort og litt for dyrt.

Men nå har jeg vært og sett på et vrak av et hus som selges egentlig bare for tomten sin del. Det står i 350.000,- kroner og ligger i Heidalen. Det har tidligere vært hjemmet til en alkoholisert dame og hennes to narkomane sønner. Det bærer tydelig preg av lite vedlikehold og det lukter som om det var i huset hun ”støyk med”, men i følge ryktene stemmer ikke dette.

Det er hull i taket og det må så å si rives for så å bygge det opp igjen. Men Tom, Tolv og jeg har funnet ut at for 400.000 til, så vil jeg få meg et bra hus til en billig penge. Men det er jo sinnsykt mye å gjøre med det, så jeg er litt usikker.

Følgende må gjøres: Tette taket (nye bord, papp, lekter og noe stein), ny kledning, maling, nye vinduer, nye dører (også inni huset), ny isolering, rette opp huset (det er litt skeivt), nye gulv i hele første ets., nye innervegger i hele huset, noen nye bærebjelker, nytt innvendig tak, nye elektrisk anlegg, nye vannrør, støype gulv med varmekabler på badet i 2. ets .(det er tregulv der nå), nytt kjøkken, nytt bad, tapetsering, listing i hele huset, flytte noen vegger i 2. ets., bygge et bad i 1. ets. bygge veranda (sette inn en veranda dør), planere ut til plen og parkering på utsiden, pusse opp uthuset, muligens noe drenering og gjøre det fint inne og ute.

Dette er som dere sikkert skjønner et stort prosjekt, som vil ta veldig mye tid. Men regner med at jeg vil ha det klart til innflytting innen 2007…dersom jeg går for det. Noen forslag til hva jeg bør gjøre?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Dessverre er ikke denne eiendommen enestående når det gjelder klientellet. Heidalen er et relativt belastet område. Det gjelder forsåvidt Solborg/Stoaområdet i det hele tatt. Ville vært litt forsiktig med å flytte dit hvis du tenker å etablere familie en eller annen gang inni skogen der. Jeg tipper at dette er et av Gjeruldsens hus? Flere av husene i Heidalen er bygget sånn halvveis på frihånd. Jeg vet at du trenger et fritidsprosjekt, men vær forsiktig!

Unknown sa...

Gå for Bjørnebo-huset. Mye bedre når vi skal drive åtejakt på rev.

Leif-Atle Heen sa...

Sydénskt! Er dette seriøst? :-)

Oppussingen vil jo i tillegg til å koste 400.000 ta vanvittig lang tid (og tid er jo penger, som kjent).

Men hvis dette er noe du seriøst vil, så er det selvsagt bare å sette i gang.

Flytt tilbake til Oslo isteden, Bjølsen og Arendalsgjengen trenger deg! :-)

Anonym sa...

Ja, jeg har hørt at det er et ledig rom i Bergensgata 7. Mmmmm, Bergensgata 7.

Stein sa...

Har i øyeblikket det høyeste budet på denne vakre eiendommen...

Stein sa...

For din informasjon var det alt et bud inne når jeg la inn et bud.

Stein sa...

Drømmen brast etter en spennede budrunde... det gikk for 400.000 kroner, mitt siste var på 360.000.

Anonym sa...

Bedre lykke neste gang! Det ordner seg alltid for snille gutter.